Menu
Ważne linki
ZALECENIA I OSTRZEŻENIA
Treść strony
Dbaj o bezpieczeństwo i nie daj się oszustom!
UWAGA - ATAKI SOCJOTECHNICZNE NA PARAFIE
Szanowni Państwo,
Zauważamy wzmożone celowane ataki na parafie katolickie, klasztory, księży i osoby związanych z parafiami.
Atak przebiega podobnie jak w przypadku typowego przestępstwa „na policjanta”. Oszuści nawiązują kontakt z przedstawicielami parafii i podając się za policjantów/prokuratorów informują ich, że mogą zostać ofiarami cyberprzestępstwa i aby temu zapobiec powinni przekazać środki na bezpieczny rachunek w innym banku. Często takie osoby są informowane, że pracownicy banku również są zamieszani w przestępstwo i nie należy im udzielać żadnych informacji – co bardzo utrudnia nam możliwość weryfikacji transakcji z Klientem i zmusza do stosowania innych praktyk w tym zakresie (np. wizyta w parafii).
Ten model oszustwa pokazuje, że największe znaczenie ma prewencja i uświadomienie Klientom jak wiele zależy od nich samych, aby nie ulegali socjotechnikom wykorzystywanym przez przestępców, jak ważna jest ich świadomość i nie uleganie emocjom, na czym najbardziej zależy przestępcom.
Poznaj najważniejsze zasady bezpieczeństwa w internecie.
Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z infolinią banku.
Czytaj komunikaty bezpieczeństwa, które regularnie są zamieszczane na stronie www.sgb.pl/komunikaty-o-bezpieczenstwie/
Poznaj najważniejsze zasady bezpieczeństwa
Dowiedz się więcej o metodach, z których najczęściej korzystają oszuści
Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków!
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku. Obecnie z reguły są to osoby o wschodnio brzmiącym akcencie. Podają się za pracowników SGB-Banku lub Banku Spółdzielczego pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji i proszą o instalację oprogramowania Any Desk.
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania czy narzędzia autoryzacyjnego lub Twoich innych, równie cennych danych.
Przypominamy, że pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o:
➡️ podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji
➡️ instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
➡️ odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku,
➡️ masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych,
➡️ podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie,
skontaktuj się z bankiem!
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji.
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).